Groep 3 en 4

Groep 3

Groep 3 markeert voor uw kind de grote overgang van het spelend leren naar het gestructureerd lezen, schrijven en rekenen. We zorgen ervoor dat deze stap soepel en met veel aandacht voor werkhouding verloopt.

We starten de dag rustig, want bij binnenkomst ligt er direct een inloopwerkje op tafel. Dit helpt de kinderen bij het ontwikkelen van een goede werkhouding en zelfstandigheid.

De ochtend staat volledig in het teken van de kernvakken. Voor lezen werken we met versie 2 van Lijn 3. De kinderen leren in een rap tempo nieuwe letters aan; ze krijgen iedere week rond de 2 á 4 nieuwe klanken aangeboden. We focussen op zowel technisch lezen als begrijpend lezen en de woordenschat, allemaal vanuit deze methode. Bij de methode Lijn 3 is er ook aandacht voor spelling, halverwege het jaar starten we met de spellinglessen uit de methode Staal. Dit is de spellingmethode die in de jaren erna wordt gebruikt. Aansluitend op de leesles worden de geleerde letters meteen geoefend in het verbonden schrift, met als doel dat de kinderen aan het einde van het kalenderjaar de meeste letters netjes aan elkaar kunnen schrijven.

Voor rekenen gebruiken we Getal & Ruimte Junior. Wekelijks staat er één specifiek lesdoel centraal en na vier weken maken de kinderen hier een toets over. Ze leren de basisvaardigheden, zoals optellen en aftrekken tot 20, oefenen met splitsen en de getallenrij tot 100. Tegen het einde van het jaar kunnen ze ook de hele en halve uren klokkijken.
Wat betreft digitale hulpmiddelen: in het begin van groep 3 maken we spaarzaam gebruik van Chromebooks. We vinden het belangrijk dat de kinderen eerst een sterke basis ontwikkelen via het schrijven en lezen uit fysieke boeken. Later in het jaar zullen we dit uitbreiden.

Leeskilometers
Lezen is de sleutel tot succes in groep 3. Het is essentieel dat de beginnende lezers veel oefenen; wij vragen u dan ook om dagelijks samen met uw kind te lezen om het leesplezier en de snelheid te vergroten. Aan het einde van het jaar streven we naar het leesniveau AVI-E3. Onze Biebouders zorgen ervoor dat er altijd thema-gerelateerde boeken beschikbaar zijn in de klas.

Wereldoriëntatie, Beweging en Groepsvorming
In de middag is er ruimte voor verschillende zaakvakken. Zo gebruiken wij de methode Faqta voor wereldoriëntatie. Hierbij wordt geschiedenis, aardrijkskunde en mens en maatschappij gecombineerd. Daarnaast krijgen de kinderen ook één keer per week Engelse les. De kinderen krijgen in totaal anderhalf uur bewegingsonderwijs om goed aan hun motorische ontwikkeling te werken. Ten slotte besteden we met de KIVA-methode veel aandacht aan een positieve groepsvorming en de sociaal-emotionele ontwikkeling. 

 

Groep 4

Het leesonderwijs in groep 4 is met name gericht op het technisch lezen. Elk kind leest op zijn eigen niveau. Daarnaast is ook het begrijpend lezen een belangrijk onderdeel. We werken met de methode Staal. Iedere week wordt een woordpakket aangeboden waarbij diverse spellingsregels aan de orde komen. Bij het schrijven worden hoofdletters aangeleerd. Het verbonden schrift vraagt in groep 4 nog veel oefening.

Omdat voor een goed handschrift ook een goede pen belangrijk is, krijgen alle kinderen in groep 4 eenmalig van de school een Stabilo.

Het rekenonderwijs spitst zich onder andere toe op de bewerkingen (erbij en eraf sommen) tot het getal 100. De leerlingen automatiseren met behulp van het wekelijkse inoefenen de tafels 1 tot en met 6 en de tafel van 10. Ook maken ze kennis met de tafels van 7-9.