Groep 1 en 2
De eerste stap op school is voor elk kind een belangrijke maar ook spannende gebeurtenis. Op onze school zijn in de kleuterbouw heterogene groepen. Spelen staat centraal in de groepen 1 en 2. Al spelend leren de kinderen te communiceren, zich te verplaatsen in een ander en om te gaan met situaties en emoties. Daarnaast ontwikkelen ze de voorbereidende vaardigheden voor hun verdere schoolloopbaan.
In groep 1/2 wordt thematisch gewerkt. Elke periode, van vakantie tot vakantie, staat een ander thema centraal. Binnen dit thema worden reken- en taaldoelen behandeld in de kring, prentenboeken voorgelezen en een themahoek gemaakt om in te spelen. Hierbij hebben de kinderen een belangrijke rol, zij mogen namelijk meedenken wat er allemaal bij het thema past en wat er van de themahoek gemaakt kan worden. Zo ligt het dicht bij de belevingswereld van het kind.
De dag wordt begonnen met een kringactiviteit gericht op de taal- of rekenleerlijnen. Hierna wordt er gespeeld, gewerkt en/of gegymd. Werken vindt plaats in hoeken. Ieder kind maakt een keuze voor een hoek vanuit zijn eigen interesse. Dit verhoogt de intrinsieke motivatie waardoor leerervaringen beter beklijven. Vanaf groep 2 krijgen de kinderen ook een weektaak. Deze weektaak bestaat uit 3 taakjes: knutsels, ontwikkelspellen, opdrachten gericht op de motoriek of werkbladen. De kinderen krijgen de hele week de tijd om de drie taakjes af te ronden. Zij mogen zelf beslissen wanneer zij eraan gaan werken.
In de groepen 1-2 geven we aandacht aan:
* aanvankelijk lezen, door o.a. zelf vertellen, dagelijks voorlezen, luisteren naar elkaar, uitleg begrijpen, samen praten tijdens het spelen, de letter van de week;
* aanvankelijk rekenen, door o.a. puzzels, tel- en denkspelletjes;
* de fijne en grove motorische ontwikkeling, door o.a. kleutergymnastiek in een eigen speellokaal met speciale kleutermaterialen, buitenspelen, schilderen en tekenen;
* sociale ontwikkeling, door o.a. leren omgaan met elkaar, wachten, netjes omgaan met materiaal en je aan regels houden;
* muzikale ontwikkeling, door o.a. het leren van liedjes, ritme, het herkennen van geluiden en kennismaken met muziekinstrumenten;
* creatieve ontwikkeling, door o.a. stimuleren van fantasie in spel, werken met verschillende kleuren, vormen en materialen en het bevorderen van het creatieve denken;
* wereldoriëntatie, door gebruik te maken van de methode Faqta, wordt binnen een thema onderwijs gegeven over onderwerpen die te maken hebben met aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek.
Ook krijgen de kinderen wekelijks een ‘Grej of the Day’ mee naar huis: een raadsel waar ze zelf het antwoord op moeten zoeken, eventueel door het gesprek erover te voeren met ouders. De dag daarna geeft de leerkracht een les over dat onderwerp.
Buitenspelen is in de kleuterperiode een belangrijke activiteit. Met karren, steppen, ballen en fietsen kunnen de kinderen op het eigen kleuterplein spelen. Voor de zandbak zijn er scheppen, emmers, enzovoort.