Ons onderwijs
Aandacht en zorg voor de kwaliteit van het onderwijs is op de Bongerd een continu proces. Als team en school ontwikkelen wij ons om zo goed mogelijk onderwijs te kunnen geven aan de leerlingen. Lesmethoden en materiaal worden zorgvuldig geselecteerd, zodat kinderen leren met de voor hen juiste leermaterialen met de nodige uitdaging.
Leren over burgerschap en werken aan sociaal emotionele ontwikkeling
Op onze school is er ruimte voor gesprekken over onderwerpen passend bij burgerschap. We praten over actuele landelijke of lokale onderwerpen, maar ook onderwerpen die in het leven van onze leerlingen aan de orde komen worden besproken. We vinden het belangrijk om aan te sluiten bij de actualiteit.
Ook hebben we het in de klas regelmatig over de manier waarop we met elkaar communiceren op school en hoe we problemen met elkaar oplossen. In iedere groep worden deze regels vastgelegd en vormen het uitgangspunt van ons handelen. Dit doen we aan de hand van onze sociaal-emotionele methode 'Kiva'.
Bewegingsonderwijs
De kinderen krijgen vanaf groep 3 bewegingsonderwijs in de naast de school gelegen sporthal De Lindenhof. De kleuters krijgen bewegingsonderwijs in de speciaal daarvoor ingerichte ruimte in de school. Er is aandacht voor zowel het sport- als het spelelement. Kinderen leren de waarde van sportiviteit, samenwerken en lichamelijke prestaties leveren.
Creatieve vakken
We vinden het belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan de creatieve vakken.
Naast de leervakken is er op onze school ook aandacht voor: handenarbeid, tekenen, muziek en toneel.
Daarnaast verzorgen we ook workshops voor leerlingen waar ze hun creativiteit in kwijt kunnen. Deze workshops zijn groepsdoorbroken met meerdere jaargroepen.
ICT
Elke leerling werkt vanaf groep 3 met een chromebook. Zij hebben allemaal een eigen schoolaccount. Hierop oefenen ze met verschillende vakken, waaronder rekenen, taal, spelling en faqta.
Daarnaast bieden wij de leerlingen hoe zij om moeten gaan met de computer. Denk hierbij aan het maken van een presentatie, een document etc.
Regenboog/horizon
Leerlingen voor wie de basisleerstof te weinig uitdaging biedt, worden door de leerkracht aangemeld (in overleg met hun ouders/ verzorgers) voor het regenboogproject. Dit project is bestemd voor de groepen 3-8. Naast het compacten van de basisleerstof kunnen de kinderen elke week met elkaar samenwerken aan uitdagende opdrachten op het gebied van taal, rekenen en wereldorientatie. Tevens streven we erna om ook elk jaar een nieuw groepsactiviteit aan deze leerlingen aan te bieden. Naast het werken in groepjes, werken de kinderen ook in de groep aan regenboog. Voor meer info wordt u verwezen naar het protocol “Een rijke leeromgeving voor elk kind”. Dit zal in binnenkort terug te vinden zijn op deze site.
Wat betreft onze kleuters, ook hier komt het voor dat kinderen meer uitdaging nodig hebben. Deze kinderen worden in hun eigen groep verrijkt door middel van 'slim kleutermateriaal'.
Tijdens het werken in hoeken in groep 2 zal het materiaal worden ingezet.
Leerlingenverslag
Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen twee keer een rapport mee naar huis. We hebben er voor gekozen een beschrijving te geven van leervorderingen van uw kind. De groepen 1 en 2 krijgen aan het eind van het schooljaar een kleuterverslag mee naar huis. In dit verslag vindt u een overzicht van de vorderingen van uw kind.